Cum alegem cele mai ieftine cauciucuri de iarna noi in 2020

Continental WinterContact TS 860
Foarte bun
Cauciuc de iarna premium, indice de viteza T cu o aderenta excelenta pe zapada sau polei.
Continental WinterContact TS 860
VEZI DETALII SI PRET
Michelin ALPIN 6
Cel mai bun
Cea mai buna anvelopa de iarna premium, cu o aderenta excelenta pe carosabil umed,
Michelin ALPIN 6
VEZI DETALII SI PRET
Tigar WINTER
Cel mai apreciat
Trotineta electrica cu un motor de 250W si un timp de incarcare de 4 ore. Are autonomie de 15km
Tigar WINTER
VEZI DETALII SI PRET

 

Indiferent de situatie, atunci cand se apropie sezonul rece, drumurile devin foarte alunecoase. Pentru a conduce in conditii de siguranta, in ciuda conditiilor meteorologice nefavorabile, anvelopele de vara trebuie schimbate cu anvelope de iarna.

Pentru cei care se intreaba cand se schimba cauciucirile de iarna, trebuie sa mentionam ca la noi in tara, potrivit Codului Rutier, cauciucurile de iarna sunt obligatorii indiferent de anotimp atat timp cat se circula pe drumuri care sunt acoperite cu zapada, gheata sau polei. Asta inseamna ca, nu exista o data anume cand trebuie schimbate anvelopele, insa trebuie sa fim precauti si sa nu facem asta atunci cand ne trezim cu zapda de 5cm pe drumuri.  De asemenea, exista si o regula nescrisa, cea de “7 grade”. Daca temperatura exterioara scade la sapte grade Celsius, este indicat sa treci de la anvelopele de vara la anvelopele de iarna.

Trebuie sa ne pregatim din timp, luand in considerare mai multe aspecte. In primul rand, daca lasam pe ultima suta de metri schimbarea anvelopelor, putem sta cu  orele la service sau la vulcanizare, pentru ca sunt foarte multi care fac asta. In al doilea rand si, cel mai important aspect, trebuie sa ne gandim la siguranta. Daca in noiembrie plecam pe un drum spre munte cu cauciucuri de vara si ne prinde o zapada, clar nu vom circula in siguranta neavand cauciucuri adaptate sezonului rece.

Asadar, daca te aflii pe un drum care este acoperit cu zapada, gheata sau polei, indiferent de anotimp, trebuie ca masina ta sa aiba cauciucuri de iarna obligatoriu.

Schimbarea cauciucurilor este destul de enervanta. Pierzi timp si bani de fiecare data cand faci aceasta operatiune. Sunt persoane care locuiesc in zone in care zapada este aproape inexistenta si astfel se intreaba daca merita efortul sa schimbe cauciucurile de fiecare data.

Raspunsul meu este DA. Indiferent daca alegi cele mai bune cauciucuri de iarna sau optezi pentru cele mai ieftine cauciucuri de iarna, trebuie sa alegi o varianta de anvelope DE IARNA. Trebuie sa circuli in siguranta si sa nu te expui unor pericole, atat pe tine cat si pe cei din jurul tau.

Fiecare grad in minus pe care il regasim in temperatura de afara, se revarsa in capacitatea cauciucurilor de a frana si in aderenta acestora pe drumurile publice. Cauciucurile de iarna sunt facute astfel incat sa ofere cea mai buna aderenta pe zapada, gheata sau la temperaturi foarte scazute. Materialul din care sunt facute permite cauciucului sa ramana elastic si astfel aderenta creste.

Cauciucurile de vara la temperaturi scazute isi intaresc compozitia si astfel devin foarte alunecoase, chiar si pe drumuri fara polei.

 

INFO: Foarte important de retinut: Cand comparati anvelopele de iarna intre ele, selectati ACELEASI DIMENSIUNI pentru a avea o comparatie reala.

 

cauciucuri iarna Continental Ts 860

VEZI DETALII SI PRET

Cauciucurile de iarna Continental WinterContact TS 860 reprezinta o optiune foarte buna atunci cand vrei sa iti echipezi masina pentru iarna. Cu diemensiunile sale de 185/65 R15 , aceste anvelope de iarna se potriveste usor unui autoturism care sa aiba jantele de 15 inchi. Au un indice de sarcina 88, ceea ce inseamna ca poate suporta o greutate de pana la 560kg pe roata. Indicele de consum este C, un indice de consum destul de bun, impreuna cu indicele de aderenta pe suprafete umede B, pun aceste anvelope in topul celor mai bune cauciucuri de iarna pe care le gasiti pe piata.

Profilele acestor cauciucuri de iarna sunt concepute special pentru a dispersa eficient apa atunci cand se ruleaza pe un carosabil umed, fiind foarte eficiente si pe un drum acoperit cu noroi sau zapada.

Pentru a circula in siguranta deplina si a oferi un confort maxim pe drumurile acoperite cu zapada sau gheata, indicele de viteza este T, asigurand pastrarea caracteristicilor intacte pana la viteza de 190 km/h, o viteza suficienta pentru orice vehicul pe timpul sezonului rece.

  • Cauciucuri de iarna;
  • Dimensiuni: 185/65 R15;
  • Indice viteza: T (190 km/h);
  • Indice consum: C;
  • Clasa aderenta suprafete umede: B;
  • Nivel de zgomot in rulare: 71 db;
  • Foarte utile pe carosabil umed si pe zapada;
  • Guma destul de rezistenta in timp;
  • Durata de viata: 5 ani (in conditii de depozitare si rulare bune);

 

Michelin-ALPIN-6

VEZI DETALII SI PRET

Cu cea mai comuna dimensiune de anvelope, aceste cauciucuri de iarna Michelin Alpin 6 completeaza topul celor mai bune cauciucuri de iarna. Din punct de vedere al brandului nu trebuie sa mai spunem nimic, tinand cont ca Michelin reprezinta una dintre cele mai bune firme de cauciucuri de iarna din lume.

Acestea sunt cele mai bune cauciucuri de iarna pe zapada, testate la franare pe un carosabil cu zapada. Atat la franare cat si la rulare, acestea au scos niste rezultate foarte bune si astfel sunt recomandate de catre toata lumea ca fiind unele dintre cele mai bune anvelope de iarna. Datorita tehnologiei Michelin EVERGRIP de ultima generatie, aceste anvelope promit siguranta si control deplin pe zapada.

Ca sa completeze caracteristicile excelente de rulare pe carosabil umed si cu zapada, anvelopele Michelin Alpin 6 au un indice de consum C, iar ca indice de viteza T. Acestea nu sunt zgomotoase in rulare, fiind destul de silentioase cu un nivel de zgomot de 69 db.

Aceste anvelope reprezinta cea mai buna solutie atunci cand ai tractiune pe spate. Datorita calitatii excelente de a pastra masina in conditii foarte bune pe carosabil umed si acoperit cu gheata, reprezinta prima optiune pentru cei care vor sa foloseasca cele mai bune cauciucuri de iarna pentru tractiune spate.

  • Cauciucuri de iarna;
  • Dimensiuni: 205/55/ R16;
  • Indice de viteza: T (190 km/h);
  • Indice de consum: C;
  • Clasa aderenta suprafete umede: B;
  • Nivel zgomot in rulare: 69 db;
  • Sunt in topul celor mai bune cauciucuri de iarna;
  • Au un control foarte bun pe carosabil acoperit cu zapada;

Este periculos sa conduci cu anvelope de iarna, vara?

Nu este interzis prin lege sa conduci cu anvelope de iarna, vara.  De preferat este ca aceste anvelope sa se foloseasca doar pe parcursul anotimpului rece. De ce? Pentru ca in primul rand, siguranta la franare nu este aceeasi cu cea a unui cauciuc de vara. Materialul fiind diferit fata de cel al unei anvelope de vara, se comporta invers. Mai exact, la temperaturi ridicate, pneurile de iarna se intaresc si astfel scade aderenta si puterea de franare.

Un alt motiv pentru care nu ar trebui sa mergi cu caucicurile de iarna, vara ar fi consumul ridicat de combustibil. Pentru ca aderenta este mai crescuta si consumul de combustibil creste, astfel ca nu ar avea rost.

Si un ultim aspect, foarte important, cauciurile de iarna daca se folosesc pe timpul verii se uzeaza mult mai repede. Ele nu sunt facute sa reziste la temperaturi foarte mari si in aceste conditii le uzezi mult mai repede si te expui unor pericole fara a avea vreun rost.

 

„M + S”  sau fulgul de zapada

m+s alpinM + S este tradus la noi ca fiind “noroi si zapada” si este un indice care este trecut pe unele anvelope de iarna. Pana in anul 2024, toate anvelopele de iarna care sunt marcate cu
“M + S“ si care au fost fabricate inainte de 2018 vor fi recunoscute ca anvelope de iarna. Intrucat acest simbol nu este protejat legal, nu este inregistrat, producatorii pot eticheta orice anvelopa cu acest simbol, fara ca ele sa fie potrivite pentru iarna.

simbol alpinAnvelopele cu simbolul “ALPIN”, ce defineste anvelopele de iarna conform unui regulament UNECE valabil in Uniunea Europeana, au performante foarte ridicate pe zapada si acestea trebuie dovedite prin teste. Anvelopele trebuie sa atinga sau sa depaseasca anumite standarde definite. Anvelopele de iarna cu simbolul ALPIN ofera performante ridicate la siguranta si control pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei, sau in conditii de temperaturi scazute.

Acest simbol cu trei varfuri cu fulgul de zpada, a fost introdus de NHTSA din America ( Administratia Nationala pentru Siguranta Traficului). Datorita perioadei de tranzitie pana in 2024, cei care au in prezent cauciucuri cu “M + S” nu trebuie sa le schimbe obligatoriu acum.

Soferii din Romania sunt obligati sa aiba automobilul echipat cu anvelope de iarna daca circula pe un drum acoperit cu zapada, gheata sau polei. In caz contrat, soferii risca sa fie amendati si pot ramane chiar si fara certificatul de inmatriculare al masinii.

Pe langa obligatia de a avea anvelope de iarna, trebuie ca acestea sa fie si niste anvelope de iarna bune. Autoritatea mondiala FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards) a obligat toti producatorii de anvelope sa incorporeze niste martori de uzura (6 martori). Sunt niste bare de cauciuc pozitionate intre ridurile de la anvelope si au o inaltime de 1.6mm, inaltime impusa prin lege. Daca anvelopele de iarna au trecut de acesti martori, soferii sunt pasibili de amenda de pana la 725 lei si retinerea talonului auto.

 

Ce materiale au cele mai bune cauciucuri de iarna?

Anvelopele de iarna sunt concepute pentru temperaturi reci, de pana la 7 grade celsius si pentru conditii umede. Acestea nu sunt predispuse la intarire si ofera mai multa aderenta in sezonul rece decat versiunea celor de vara. Datorita structurii lor mai moale, mai elastica, pe langa aderenta ridicata pe care o garanteaza, aceasta ofera si o mai buna transmitere a puterii la sol.

Amestecul de materiale termo-elastice din anvelope, cum ar fi carbonul sau acizii silicici, cauciuc natural, precum si diferite uleiuri, rasini si plastifianti raman active si la temperaturi scazute si se adapteaza la conditiile de drum. Aceasta inseamna ca anvelopele adera chiar si pe drumurile umede. Carcasa, o tesatura din sarma de otel si nailon, optimizeaza de asemenea caracteristicile anvelopelor. Cu toate acestea, din cauza compusului de material mai moale, anvelopele de iarna se uzeaza mai repede decat cele de vara.

 

Eticheta UE, numarul DOT si marca de certificare ECE

Pentru foarte multi este destul de greu sa gaseasca cele mai bune cauciucuri de iarna in conditiile in care piata este plina de astfel de produse. In ajutorul lor vin eticheta UE, numarul DOT si certificarea ECE.

Conform Ordonantei europene privind etichetarea anvelopelor, de la 1 noiembrie 2012, toate anvelopele pentru autovehicule trebuie sa aiba o eticheta care sa indice clasa de eficienta a combustibilului, clasa de franare pe suprafete umede si clasa de zgomot rulant extern. Toate aceste valori trebuie sa fie afisate pe o foaie autocolant ce trebuie prinsa pe anvelope, sau sa fie separat ca si eticheta tiparita.

Eticheta UE a anvelopelor ofera informatii despre eficienta energetica (norme de consum al combustibilului), siguranta pe suprafete umede si normele de zgomot ale anvelopei.

Marcajul de testare ECE arata ca, componentele anvelopei au trecut toate testele prescrise. Numarul DOT ofera informatii foarte utile despre data productiei anvelopei si astfel poti vedea vechimea ei.

eticheta UE

Eficienta combustibilului

Eficiența de combustibil a unei anvelope depinde in totalitate de rezistenta la rulare. Aceasta inseamna: cu cat este mai mica rezistenta la rulare, cu atat mai putin combustibil foloseste masina. Departajarea are loc de la clasa A, cea mai mare eficienta, la clasa G, cea mai mica eficienta. La fiecare clasa, consumul la 100km creste cu 0.1 litri. La fiecare scrisoare, consumul la 100 de kilometri crește cu 0,1 litri. Masina ajunge sa consume cu jumatate de litru mai putin pe 100km daca are o clasa A fata de clasa G. Cu cat miscarea este mai grea, adica este mai mare rezistenta la rulare, cu atat este consumata mai multa energie sau combustibil.

Aderenta pe suprafete umede

Aderenta pe suprafete umede a anvelopelor este cruciala pentru siguranta la volan. Aceasta se refera strict la lungimea distatei de franare pe un drum umed. Pe eticheta anvelopei, caracteristicile de conducere pe suprafete umede si cu o viteza de 80 km/h sunt impartite in clase A (verde) pana la G (rosu), fara a fi utilizate D sau G. Diferenta de la o clasa la alta este intre trei si sase metri, astfel incat diferenta de distanta la franare dintre cea mai buna si cea mai proasta categorie este de peste 18 metri. Deoarece presiunea in anvelope este foarte importanta cand vorbim de aderenta pe suprafete umede, soferii ar trebui sa o verifice periodic.

Zgomotul de rulare extern

indice de zgomotAcest indice se refera la valoarea in decibeli pe care o scot anvelopele la rularea cu 80km/h. Aici este mult mai simplu de verificat, intrucat pe eticheta anvelopelor este trecuta o valoare simpla, in cifre, cu decibelii pe care ii scoate. Cu cat valoarea este mai mare, cu atat anvelopele sunt mai galagioase la rulare. Pe langa cifrele care indica valoarea, este desenat si un difuzor cu 3 nivele de zgomot, cu cat sunt mai multe linii colorate negru, cu atat sunt mai galagioase.

 

Determinati data fabricatiei anvelopei: numarul DOT

dot“Departamentul Transporturilor” ca si denumire intreaga, acest departament din Statele Unite a introdus aceasta denumire si vine sa ajute consumatorii sa fie informati corecti asupra anvelopelor pe care urmeaza sa le cumpere.

Pe langa influentele meteorologice ca ingehtul sau expunerea indelungata la soare, si abraziunea este responsabila de uzura anvelopelor. Cu cat anvelopele de iarna sunt mai batrane, cu atat cauciucul se intareste si astfel nu isi mai respecta proprietatile pe care le avea la fabricatie si astfel, calitatea cauciucurilor pot aduce diverse probleme.

Numarul DOT trebuie sa fie stampilat pe peretele anvelopei si ofera informatii despre data fabricatiei acesteia. Este format din 4 cifre si reprezinta saptamana si anul in care a fost fabricata o anvelopa. De exemplu, 0905 reprezinta saptamana a noua din anul 2005.

Mare atentie la cumpararea unor cauciucuri de iarna bune si ieftine. Chiar daca sunt la un pret avantajos, trebuie sa fim atenti sa nu cumparam o pereche de anvelope care sunt tinute in depozit mai mult de maxim 2 ani. De preferat este sa cumparati anvelope care sunt fabricate in anul curent.

 

Mai jos detaliem si alte informatii ce sunt trecute pe etichetele anvelopelor si trebuie luate in considerare atunci cand vrem sa cumparam cele mai bune cauciucuri de iarna.

dimensiuni-anvelope205: Latimea anvelopei in milimetri

55: raportul aspectului (inaltime / latime) in procente

R: tipul (in acest caz, anvelopele radiale)

16: Diametrul jantei in inci

91: Indicele de incarcare ca cod numeric

V: indicele de viteza, adica viteza maxima permisa

 

Unde depozitam anvelopele de iarna?

Una dintre probleme care apar atunci cand vorbim de anvelopele de sezon, o reprezinta depozitarea acestora. Exista cateva solutii de depozitare a cauciucurilor de iarna, de la depozitarea contra cost la service-uri auto/vulcanizari sau depozitarea lor in boxe acasa. Este foarte important sa stim si cum trebuie sa le depozitam, pentru ca putem sa le deterioram daca nu le depozitam corect.

In primul rand, inainte de depozitare, anvelopele de iarna trebuie curatate de murdarie, pentru ca pe o perioada lunga de timp, murdaria poate degrada cauciucul. Trebuie pastrate intr-un loc racoros si ferit de umezeala sau depozitarea direct in soare. Toate aceste lucruri pot deteriora mult mai repede cauciucurile de iarna si astfel nu vor mai avea aceleasi caracteristici la urmatoarea folosire.

In functie de posibilitati, cel mai bine ar fi sa depozitam caucicurile de iarna cu jantele si, astfel, pot fi pastrate in conditii mai bune, plus ca nu mai sunt supuse ciclului de schimb de 2 ori pe an, acolo unde poate aparea o uzura mica.

Care este diferenta dintre cauciucurile de iarna premium si cauciuciucurile de iarna ieftine?

Ca in orice alt domeniu, exista pareri pro si contra pentru produsele ieftine. Categoria de clientela de la noi din tara se orienteaza in special catre cauciucurile de masina ieftine. Suntem principala destinatie din Europa pentru cauciucurile ieftine, avand cel mai mare numar de masini echipate cu anvelope ieftine.

Pentru un consumator care vede o anvelopa doar ca o incaltaminte care tine masina pe sosea, cu siguranta ca cele mai bune cauciucuri pentru el sunt cele ieftine. Pentru aceasta persoana, un cauciuc ieftin sau un cauciuc premium fac acelasi lucru. Duc masina din punctul A in punctul B, lucru foarte adevarat. Insa, daca vrem sa vedem si alti factori care influenteaza deplasarea masinii din punctul A in B, atunci cu siguranta consitentizam importanta unei anvelope bune.

Diferenta principala este data de calitatea materialelor din care este facut cauciucul. Un cauciuc de iarna premium va avea intotdeauna o aderenta mult mai buna pe un carosabil umed si gradul de uzura va fi mult diminuat. In schimb, o anvelopa ieftina va fi mai putin aderenta pe aceeasi suprafata, iar timpul de uzura este mult mai mic. Distanta de franare, care este data de aderenta cauciucului pe asfalt, va fi si ea mult mai mare la un cauciuc ieftin.

Pe langa asta, un cauciuc premium poate fi recomandat la o viteza mai mare de rulare si are striatiile facute in asa fel incat sa risipeasca apa mult mai repede si mai bine. Zgomotul produs de un cauciuc ieftin va fi intotdeauna mai mare decat zgomotul produs de un cauciuc premium, de asemenea si consumul de combustibil va fi inlfuentat in acelasi fel.

Pe langa calitatea propriu zisa a materialelor, diferenta dintre pretul unui cauciuc ieftin si unul premium este data si sumele investite in cercetare si testare. Un brand cu renume, precum Michelin sau GoodYear investesc anual zeci de milioane de euro doar in testare, cercetare si inovare. Pretul acesta investit trebuie sa fie recuperat si el se regaseste in pretul final al anvelopelor. In schimb, un brand necunoscut nu va avea niciodata investitiile de nivelul brandurilor internationale, siguranta pe care o ofera nu va fi aceeasi pentru ca nu se cerceteaza la acelasi nivel si astfel, pretul final poate fi unul mai mic.

Daca ai un autoturism pe care il conduci foarte putin, nu mergi cu viteze mari si nu mergi pe distante lungi, mai ales in conditii meteo foarte severe, atunci te poti orienta catre un set de anvelope de iarna ieftine. In cazul in care mergi zilnic cu masina, ai si zone dese in care ai zapada pe carosabil, pentru siguranta ta si a celor din trafic iti recomandam sa faci o investitie si sa optezi pentru cauciucuri de iarna bune, premium, care sa te asigure ca pleci la drum cu siguranta.

 

Indicele de viteza

indice de viteza

In momentul in care iti cumperi cele mai bune cauciucuri de iarna si vrei sa le utilizezi in cea mai mare siguranta, trebuie sa stii ca fiecare cauciuc are un indice de viteza trecut pe el. Prin acest indice de viteza, producatorul te asigura ca poti circula in conditii optime pana la viteza respectiva.

Daca anvelopele de iarna pe care le-ai cumparat au un indice L (120km/h) si mergi cu o viteza mult mai mare, trebuie sa stii ca te expui unui risc pe care producatorul nu si-l asuma. Mai exact, la viteze mai mari decat cele garantate de producatori, cauciucurile de iarna pot suferi modificari ca galmele aparute, uzura mult mai mare sau chiar explozia acestora.

In functie de autovehiculul pe care il avem, trebuie sa stim ca exista cauciucuri de iarna in functie de fiecare categorie de masina: auto-utilitara, SUV , etc. In aceste conditii trebuie sa fim atenti cand alegem cele mai bune cauciucuri de iarna noi , sau apelam la o varianta de cauciucuri de iarna second hand. In ambele situatii, trebuie sa fim atenti atat la categoria de vehicule pentru care sunt destinate cat si la celelalte caracteristici.

Parerea tuturor specialistilor din domeniu, decat sa circuli cu masina avand cele mai bune gume de vara in conditii de iarna, mai bine iti iei cele mai ieftine cauciucuri de iarna, pentru ca iti ofera o siguranta mult mai mare. In functie de bugetul alocat pentru o astfel de achizitie, piata iti ofera o gama larga de produse, astfel incat nu ai cum sa nu iti gasesti cele mai bune si ieftine cauciucuri de iarna pentru masina ta.

De la cauciucuri de iarna low-cost la cele mai bune firme de cauciucuri, toate sunt online si iti garanteaza ca sunt cele mai bune. Important este sa stii de ce ai nevoie si in ce buget sa te incadrezi.

Pentru a prinde un pret foarte bun te poti orienta in perioada de toamna spre a cumpara anvelopele de iarna. In luna noiembrie, cand toate magazinele au promotii, te poti bucura de cele mai bune cauciucuri de black Friday. Daca esti atent si te orientezi inainte sa stii ce produse ti-ar placea, poti face o mare afacere si sa te alegi cu cele mai ieftine cauciucuri de iarna noi. Astfel, restul bugetului il poti aloca pentru alte produse care sa te ajute in gospodarie.

Daca tot am amintit de pret, trebuie mentionat ca pretul anvelopelor de iarna difera in primul rand in functie de dimensiunea lor. Clar, anvelopele cu dimensiuni mai mari au si preturile mai mari. Insa, daca e sa comparam aceleasi dimensiuni, diferentele de pret vin in urma indicilor de consum, de zgomot si de  rulare in siguranta pe carosabil umed. Cu cat acesti indici sunt mai buni, cu atat pretul unei anvelope creste.

De asemenea, daca avem aceeasi anvelopa de iarna cu aceleasi caracteristici, pretul mai mare il vom regasi cu siguranta la brandurile recunoscute international. In pret se regaseste calitatea garantata de producator ca acea anvelopa iti ofera intocmai ceea ce promite pe eticheta.

 

Pentru a veni cu informatii complete, mai jos trec cateva firme de cauciucuri si provenienta acestora:

  • Michelin provenienta Franţa   Branduri detinute de ei: Michelin, BF Goodrich, Kleber, Uniroyal, Riken.
  • Bridgestone provenienta Japonia  Branduri detinute de ei:  Bridgestone, Firestone, Daytona şi Europa.
  • Goodyear Dunlop provenienta SUA  Branduri detinute de ei: Dunlop, Goodyear, Fulda, Falken şi Kelly.
  • Yokohama provenienta Japonia     Nu detin alte branduri
  • Pirelli provenienta Italia    Branduri detinute de ei: Pirelli, Ceat şi Courier
  • Cooper Tyre provenienta  SUA    Branduri detinute de ei: Cooper, Avon şi Mastercraft.
  • Continental provenienta Germania    Branduri detinute de ei: Continental, Uniroyal, General Tyre, Gislaved, Semperit, Barum,  Euzkadi, Viking,  Mabor, Matador şi Sime
  • Toyo provenienta Japonia    Nu detin alte branduri
  • Kumho provenienta Coreea de Sud    Nu detin alte branduri
  • Apollo provenienta India   Branduri detinute de ei: Apollo şi Vredestein